Ugrás a tartalomra

Kerületi trombitás a siófoki Plázson

2024. augusztus 09. péntek
Tóth József-díjban részesült a Kerület Napján Puskás Csaba
Kerületi trombitás a siófoki Plázson

A Magyar Örökség díjas Nádasdy Kálmán Alapfokú Művészeti Iskola és Általános Iskola intézményvezető-helyettese, Puskás Csaba sikeres vezetői tevékenységéért, Budafok-Tétényben végzett munkája elismeréseként Tóth József-díjban részesült a Kerület Napján. Az idén 30 éves Budafok Big Band vezetőjeként is ismert igazgatóhelyettes 1997 óta tanítja trombitálni növendékeit, 2006-tól pedig az intézmény irányításában is jelentős szerepet tölt be. A mesterpedagógus már a kezdetektől az online szolgáltatásokat kihasználva korszerűsítette az oktatásszervezést, az iskolai honlapot modernizálta, az irodai háttérmunkához kapcsolódó feladatokat leegyszerűsítette. Az elismerésről és az iskoláról a munkája mellett aktív előadóművészi tevékenységet folytató Puskás Csabával beszélgettünk.

– Kitüntetése a kora ellenére egyfajta életműdíjnak számít. Hogy érintette az elismerés?
– Rettentő boldog voltam, amikor tíz évvel ezelőtt megkaptam a pedagógusoknak adható Mihalik Sándor-díjat. Örültem, hogy valaki, valahol úgy gondol rám, hogy tanítok. Most már csak kevés óraszámban oktatok trombitát, a többi időben az oktatás szervezésével foglalkozom az iskolában. Jólesett, hogy ezt a munkámat is elismerték.

– Méltatásában elhangzott, hogy újításra kész vezető. Az elmúlt években milyen, zenész növendékeket érintő változtatásokat vezetett be?
– Fontosnak tartom a tehetséggondozást, ezért a zenei pályára készülő növendékek felkészítésére több figyelmet fordítunk. Koordinálom és lebonyolítom a kétévente megrendezett Cziffra György Tanulmányi Versenyt, valamint folyamatosan szervezem és próbálom bővíteni az utóbbi években létrehozott jazz tanszakot. Megpróbálunk megfelelni a környezet és a kor kihívásainak is. Sokáig „egyeduralkodó” volt a Nádasdy a kerületben, ma már viszont nem az, így a szülők és gyerekek számára még népszerűbbé kell tennünk az iskolánkban zajló zeneoktatást. Már nem elég csak a hagyományos tananyagot tanítani és a kötelező szolfézs sem vonzó, olyan változásra van szükség, amely a szülőknek kívánatos, és nekünk is megfelel szakmai szempontból.

– Az iskolában kiemelt fontosságúnak tartja a könyv- és kottatár állandó fejlesztését is. Ez abból adódik, hogy számítógépes kottagrafikával is foglalkozik?
– Biztosan van összefüggés, hiszen több mint húsz éve készítek zenei kiadványokat kiadóknak, zenei cégeknek. A zenészek számára fontos, hogy a kotta egyértelműen tükrözze a zeneszerző szándékát, tartalmazza utasításait, sugallja ötleteit, s ezáltal a lehető legjobban segítse őket a játékban.

– Hogy telik a szabadság?
– Nyáron és hétvégéken nincs iskola, akkor több idő jut a zenélésre. Különböző együttesekben trombitálok, így legutóbb például – a családi nyaralás előtt – a siófoki Plázson muzsikáltam Kökény Attilával, Rakonczai Viktorral, és még néhány kiváló zenésztársammal.

Tamás Angéla